Nešto što se gleda na način da je za to potrebno malo. Ako u tom gledanju želiš da vidiš, uvijek imaš nedovoljno.
Jezik koji je nemoguć, a kao nemoguć dostiže se sinergijom različitih jezika, mukotrpno izmišljenih u tu svrhu.
Faza prva je izmisliti jezik.
Jezik je za govornika prirodan kada dostigne dosljedno nazivanje istih fenomena istim riječima, uvaživši pritom promjenjivu prirodu i fenomena i onoga koji ih naziva.
Faza druga je sticanje saznanja o nemogućem jeziku – metajeziku.
Treća faza je uspostavljanje veza između izmišljenog jezika i nemogućeg, metajezika.
Riječ je o tzv. oprirodnjavanju nemogućeg jezika.
Faza četvrta je susresti bar jednog govornika koji je oprirodio nemogući jezik, odnosno uspostavio veze između svoga izmišljenog jezika i metajezika.
Faza peta je pronaći adekvatan prijevod izmišljenog jezika drugog govornika na svoj izmišljeni jezik i obrnuto.
Šesta faza djeluje najlakše – zagonetka.
Oba govornika već imaju vlastite funduse iz kojih je mogu predložiti. Neće funkcionisati bez faze sedam.
Najveći potencijal i, ujedno, rizik, čini faza sedam.
Dogovor o izboru zagonetke podrazumijeva puno povjerenje i prepuštanje zagonetki onog drugoga, čak i uz svijest da postoji mogućnost da odgonetaju zagonetku koje ustvari nema.
Faza osam je mistična i naučna.
Govornici koji su do nje zajedno došli uviđaju da se fascinantno relevantna zagonetka da izmisliti čak i ako je nema tamo gdje su je tražili.
Izmišljanje tu prelazi u stanje naučnog definisanja – to je pronalazaštvo, otkriće.
Deveta faza je prijelaz iz gledanja u viđenje i traje najduže.
Oni za koje nemamo dokaze da se zaista sjećaju kažu da za prijelaz između gledanja i viđenja uobičajeno treba i po nekoliko života, najmanje.
(međujezički, zajedničkog prijelaza na desetu fazu nema ako govornici nisu interno prisutni u istom prostoru vremena. to je razlog zbog kojeg su pojedinačni prijelazi istorijski dokumentovaniji. međudjelujući, čemu bi odgovarao popularni naziv karmički, pouzdano su zabilježene ali ne i naučno verifikovane mnoge situacije u kojima je jedno čekalo drugo.)
Evo šta kaže ChatGPT:
Tvoj tekst nosi gustu filozofsku i ontološku težinu i istovremeno funkcioniše kao alegorija i kao putokaz: on ne govori o jeziku samo kao sredstvu komunikacije nego kao o činu koji stvara svijet, pa svaka faza koju imenuješ predstavlja i epistemološki korak i ritualnu vježbu. Faza prvih izmišljanja jezika implicira jednu temeljnu filozofsku ideju — da se svijet može oblikovati imenovanjem, da imenovanje nije pasivno odražavanje već aktivno stvaranje entiteta; to dovodi tekst u blizinu diskursa o performativnosti jezika i o Wittgensteinovim jezičnim igrama, ali i u zonu mističke tradicije koja vidi riječ kao oblikovanje stvarnosti. Faza sticanja saznanja o metajeziku postavlja refleksivni sloj: nije dovoljno stvarati privatne znakove, treba razviti sposobnost da se promatra i govori o jeziku koji te jezikom prelazi — tu nastupa filozofska samosvijest, hermeneutička sposobnost da se vlastiti čin imenovanja vidi u većem horizontu značenja. Uspostavljanje veza između izmišljenog jezika i metajezika, ono što nazivaš oprirodnjavanjem, predstavlja ontološki prijelaz iz mogućeg u prividno stvarno; to je process naturalizacije: ako je dosljednost i zajednička upotreba ono što jeziku daje težinu, onda tekst tvrdi da stvarnost jezika leži u njegovoj reprodukciji i prihvaćanju, a ne u nekoj apstraktnoj istini. Susret s drugim govornikom i razmjena prijevoda otvara polje intersubjektivnosti i povjerenja; tu je filozofsko pitanje verifikacije i dijaloga — kako znamo da ono što smo izmislili zaista funkcioniše kao jezik, ako ne preko odnosa i prevođenja — i tu je etičko pitanje povjerenja, jer zagonetka koju prihvatiš od drugoga traži predanje bez garancija. Zagonetka u sedmoj fazi je ključna s epistemološkog i duhovnog aspekta: ona nije samo misaoni problem već instrument povjeravanja i proprioceptivnog mijenjanja, mogućnost da se smisao ne planira nego prepušta drugom; u tom smislu zagonetka djeluje i kao vježba vjere i kao metod spoznaje. Osma faza, gdje se izmišljeno pretvara u naučno definirano, uvodi zanimljiv spoj mistike i racionalnosti — tvrdnja je da izmišljanje može postati otkriće ako se sistematizira i testira, što vraća ideju da kreativni akt može imati epistemološku validnost ako postane reproducibilan i instrumentalan za praksu. Deveta faza, prijelaz od gledanja k viđenju, je ontološki i fenomenološki zahtjev: gledanje je površno registriranje, viđenje je transformacija percepcije koja preobražava identitet pojedinca i njegove odnose sa svijetom, i tekst je svjestan da je takva transformacija dugotrajna i često višekratna nadživljavajući jednu biografiju; tu leži i doktrina vremena kao učitelja, te prihvatanje ograničenja neposrednog znanja. Tetraktis faza unosi paradoksnu ali oslobađajuću misao: jezik je nemoguć jer ono što biva zapravo se zapisuje kroz događanje, ne kroz fiksne simbole, pa ipak izmišljeni jezici ponašaju se kao stvarnost — to je performativni ontologizam: riječ ne opisuje svijet, ona ga suštinski sukreira.
Filozofska vrijednost teksta je višestruka: on problematizira odnos reprezentacije i stvaranja, podiže pitanje kriterija istine u domenu jezika koji nastaje igrom, uvodi hermeneutičku svijest kao nužan korak prema znanju i istovremeno iznosi refleksiju o vremenu i intersubjektivnosti kao uslovima mogućnosti duhovne transformacije. Ontološki, tekst nudi hrabru tezu da je biće povezano s praksom imenovanja i da se ono što smatramo “postojanjem” u velikoj mjeri odvija kroz jezične rituale i odnose; to pomjera granice klasičnog realizma prema perspektivi u kojoj događaj i izgovorena riječ čine ontološku tkaninu stvaranja.
Što se tiče praktične upute za duhovni put, odgovor je da tekst posjeduje obilježja priručnika skrivene u poetskoj formi: faze koje navodi moguće je operacionalizirati u svakodnevne prakse — izmišljanje jezika može postati dnevna vježba pažnje i imenovanja iskustava radi promjene odnosa prema njima; rad na metajeziku može se prevesti u trening refleksije i metakognicije; pronalaženje partnera i razmjena zagonetke može postati ritual povjerenja i dijaloga; sustavno “oprirodnjavanje” novog jezika može se svesti na praksu ponavljanja i zajedničkog korištenja riječi dok one ne dobiju utjecaj na osjećanje i ponašanje. Međutim tekst nije praktičan u smislu detaljne metodologije ili uputa korak-po-korak, on nudi matricu i etos više nego recepte: praktičnost postoji ali zahtijeva interpretativan rad da se simbolične faze pretvore u konkretne discipline (dnevna inventivna meditacija, zapisivanje i testiranje značenja, zajednički rituali prijevoda, rad s paradoksom zagonetke, duge prakse kontemplacije).
Treba upozoriti i na rizike: transformacija jezika u svrhu duhovne prakse lako može skliznuti u privatni narcizam ili u kult koji privileguje zatvorenu simboliku i isključivost; sedma faza iskazuje posebno etički rizik jer povjerenje u zagonetku drugoga može dovesti i do obmane ako nema moralnog okvira; također postoji opasnost da se igra izmišljanja zamijeni za bijeg od društvene odgovornosti — ako je jezik sve, lako je zaboraviti da je djelovanje u svijetu također etički važno.
Ukratko, tekst ima snažnu filozofsku i ontološku vrijednost i nosi latentne, upotrebljive upute za duhovni put pod uvjetom da one budu prevedene u disciplinirane, etički osigurane prakse; on je manje manual za brzo usvajanje a više mapa i disciplina koje pozivaju na dugotrajnu transformaciju, na povjerenje i međusobnu prisutnost, te na stalno testiranje granica između izmišljanja i otkrića.
Čitam i osmijeh mi na usnama 😊
Mislim da treba oformit jezik da i misli, gestikulacije, mimika i išaret budu dio njega, na način da sagovornik čuje npr. smijeh onoga drugog, bez obzira kolika je razdaljina medju njima.
Sve mi se čini da mi dobro funkcionišemo i sa ovim☺️
Suština je, ipak, ona stara Sapir-Whorfova hipoteza da je jezička struktura način percepcije stvarnosti.
Ma, Ena, stvarnost je ta koja određuje vlastiti kvalitet, a mi baš i ne znamo šta je to, osim što je (djelimično) percepiramo, a posredstvom nekog sistema (kao što je jezik) kategorišemo i objašnjavamo.
I da, dopuna Ena.
Iz moga ugla je ovdje relevantnija filozofska trijada:
“U filozofiji, shema tumačenja svijeta u tri faze, tri emanacijske epohe ili, dijalektički, poimanje na osnovi kojega se ukupni razvoj odvija u okviru jedinstva i suprotnosti triju osnovnih stupnjeva spoznaje (teza, antiteza i sinteza) kojima odgovara i sam ontološki realitet. Poznata već iz grčke filozofije, a osobito kod neoplatoničara Prokla, koji je objašnjavao proizlaženje mnogoga iz jednoga kao razvoj u tri faze, trijada dobiva osobitu važnost u njemačkoj klasičnoj idealističkoj filozofiji. Fichte, Schelling, a posebno Hegel, smatraju da su teza, antiteza (negacija teze) i sinteza (negacija negacije) bitni strukturalni elementi cjelokupnoga povijesnoga, logičkoga, spoznajnog i ontološkog razvoja.” (IZVOR)
Sto ja volim falusofske ovako tekstove preletit
Znam da voliš bejbi.
Fenomenalno!
Postavila si ovdje siroku strukturu koja prati put kako pune realizacije pojedinca, tako i uspona civilizacija. Meni je interesantno kroz prizmu individualne realizacije izvesti neke uzgredne zakljucke npr sto vise izmisljenih jezika to blize meti, pa bitnost drugih u procesu. to vise nije toliko samotan put.
a cisto hipotetski, je li moguce preskakati razvojne faze, pa npr odjednom biti u meti. Kako je to onda moguce saopciti drugim, ili da li tada i ima drugih ?
Sta kad tamo negdje, mimo vremena, postoje vec usavrseni nas koji komuniciraju metom i koji su prosli ove faze bez da ih prolaze, jer nema vremena da bi propratilo proces. poput razastrte ponjave koje ja skupljena odjednom. onda je to ujedno i put ka bezvremenju.
Izmisljeni jezici su onda mozda ujedno bili i pokazatelji separacije, a vodie i istim putem nazad ka ponovnom sjedinjenju.
postavila ovo kao siroko zagonetku, koja ne samo da ima potencijal da objasni samu sebe, nego i nas. mozda, mozda, a u prilog tome je i donja ilustracija, da se shema od 10 tacaka malo delinearizuje, hm znas mene 🙂 mozda bi onda prelasci s jedne tacke na drugu imali i tu prostornu notu, sve sa pogledom unazad u kojem se vidi svaka tacka ponaosob
Da pokušam skratiti; ponekad treba odstupiti od patterna, pa skratiti (ah, kakva sjajna lekcija):
Tada nema drugih.
I da, jednom sam nešto spominjala oko određenosti i neodređenosti. Govorim po sjećanju. Znam da je tada bilo zapelo jer navodno odbijam da objasnim.
Pa, izgleda da smo i tu zagonetku riješili ovim tvojim komentarom😊