Pismo prijatelju: Putevi

Slučajno mi se dogodilo da sam orkrila rutinu pisanja rano izjutra. Još ranije sam, nekako sama, ne znam uopšte kako se to desilo, podesila sebi da radnim danima uglavnom liježem još sa ranim mrakom, 20 sati, 21 sat, sinoć čak u 19. Jednostavno to uradim s prvim osjećajem pospanosti, trudim se ne propuštati, a negdje je to i privilegija da u domu imaš nekoga ko će se za sve ostalo, eventualno nezavršeno, pobrinuti.
Ne znam šta je ovo sa pisanjem kod mene. Na poslu stalno pišem, a ponovo uvijek grabim svaki trenutak samoće da ponovo pišem.
Nekako tu negdje, s tim otkrićem potrebe za pisanjem, otkrila sam i neku unutrašnju preferenciju ka čitanju nestrukturisanih tekstova. Romane odavno ne čitam, sigurno deceniju i više. Nekako uvijek osjećam da je ta struktura bar donekle prepreka autoru da jednostavno kaže, baš u tom času, ono gdje ga organski vodi, a ne gdje mora otići poštujući neku radnju ili uklapajući se u ranije zauzete obrise strukture ličnosti likova.

Sada me vodi da malo progovorim o ličnoj slobodi. Sigurna sam u ovo, a nikako ne mogu to da pronađem više, vjerovatno je to napisala u nekom svome eseju koji i nije baš poznat. Prostor lične slobode, tako je to nazvala Virdžinija Vulf, i mislim da je to tu iskoristila potpuno usputno, kao neku bočnu stvar prilikom pisanja neke glavne misli koju je tada obrazlagala, a, evo, tu sam glavnu zaboravila, a ova mi je sporedna ostala.
Juče mi se desila situacija da je neko prostor moje lične slobode sagledao na način na koji je sagledao i svoj. S jedne strane mi je to bilo drago, ljudi se intuitivno povezuju dajući drugima prostor koji i sami imaju ili njeguju, dajući drugima prava ili obaveze koje i sami uživaju ili izvršavaju. Ali, u konkretnom slučaju, zbog širine same osobe i širine same situacije, to mi je bilo potpuno čudno.
Shvatila sam da je društvo, sa svojim jalovim formama, jer nisu sve jalove naravno, duboko zašlo u mehaniku naših ponašanja. Stvarno sam bila potpuno začuđena tu; ako bi nešto moglo biti generalno sporno, zašto je podrazumijevajuće da mora biti sporno u svakom pojedinačnom slučaju, jer naravno nije. Ali, dobro, mislim da to nije rečeno samo zbog toga – moja, izgleda neutaživa želja za pisanjem i razmjenom misli bila je jednostavno previše, pa je tražen način da se to saopšti krijući se iza ovih društvenih konvencija, što je tek tada, ustvari, pitanje prostora lične slobode. Mi se uzdržavamo jedni drugima reći ono što se jednostavno može reći, onakvo kakvo jeste, istinito, naravno oslobođeno svih slojeva gorčine koja se, na primjer, javlja kada to nešto iz nas želi izaći mnogo prije nego što to dopustimo.

U ovom nekom zadnjem periodu sam shvatila da su putevi u meni mnogo duži, zamotani u zavituljke, nego što sam to znala ranije. Lijepo je kad te prirodno navede, život te navede, okolnosti, situacije, ljudi, da uđeš u istraživanje tog unutrašnjeg prostora. Zanimljivo je tu da nekako pomaže i podršku daje princip koji je inače vezan za istraživanje vanjskog prostora. Stojiš na nekom putu i sa te tačke ti znaš da taj put negdje vodi, ali baš i nisi siguran gdje vodi tačno.
Tako je i sa ovim unutrašnjim putevima, posebno onima koji su oko nečega umotani ili, prosto, uvijugani. Unutrašnji prostor je tu malo tricky u odnosu na vanjski – spolja sve ostaje stajati na svome mjestu, pa sada ti možeš odlutati negdje, ali se možeš vratiti na onu istu tačku koja će izgledati isto. Sa istraživanjem unutrašnjih puteva to nije tako. Ako odabereš pravac, ono što u smislu osjećaja, saznanja ili puke projekcije usput pokupiš automatski se odražava na odmotavanje, mjesto, pa i na kvalitet onog krajnjeg mjesta kojem na tom putu hrliš. Unutrašnji svijet je poput organizma; svako nešto na drugo nešto utiče, nisi baš potpuno siguran u tom svijetu, tu egzaktne mjerne jedinice prosto ne pomažu. Mjesto nikad nije isto, čak i ako je pohranjeno u okviru veoma živog sjećanja.

Projekcije su, izgleda, tako snažna stvar zbog generalne nesigurnosti strukture onoga što u sebi istražujemo. Ni u jednome trenutku zapravo nisi siguran kakav si zapravo. No, ima nešto u što možemo biti i više nego empirijski sigurni. Osjećaj. Kakav je osjećaj? Kako se osjećamo kada smo tu?
U ovom zadnjem periodu sam testirala i jednu jednostavnu formulu koju sam ranije negdje usvojila i stajala je u meni kao mala istina po kojoj se ravnam. Formula kaže: Za tebe je dobro ono od čega se osjećaš dobro. Jednostavno, provjerljivo, elegantno.
Međutim, i osjećaji imaju svoje slojeve, to im je zakonitost kao i sa mislima koje možemo preoblikovati, oduzimati od istih, dodavati, poništavati kada to nije to, a sve suočivši ih sa argumentom.
I osjećaji se razvijaju, imaju svoj tok razvoja, ali ne baš jasan, vrlo je zamagljen; gdje će te to sve odvesti, koliko će u tom otvaranju projekcije (usljed idealizacije ili strahova) zauzeti mjesta?

Mislim da sam u ovom zadnjem periodu uspjela zaokružiti prostor nekog okvira, koji bi linearnim jezikom rekao da i ispod osjećaja postoji jedan dublji sloj, nečega primarnog, nekog prirodnog pouzdanja, udobnosti u sebi, neke tačke koja nas nikad ne izdaje.
Ova moja tačka iz visočanstva tačke u nazivu bloga dobijala je svoja razna značenja tokom godina, čak i onda, i posebno onda, kada to uopšte nije bilo definisano, kada nije postiglo ni mrvicu jasnoće da bi uopšte bilo artikulisano.
Pa, šta je to primarno, ispod svih misli, čak i osjećaja koji su našim unutrašnjim svijetom ipak pouzdano mjerljiva stvar u trenutku?
Pokušaću, kao radnu tezu, nazvati to bojom našeg egzistencijalnog, unutašnjim kvalitetom koji je nekako u svoj toj nestalnosti stalan. Neću biti fatalista pa da tvrdim da je ta boja našeg egzistencijalnog kod svakoga ista, što bi se moglo kositi ili se možda i ne kosi sa tradicionalnim religijskim postavkama o prirodi duše, jer ovo o čemu pričam jeste na nivou duše, odvija se tu.
Pa, onda, zašto je neko na tome mjestu tako siguran, pouzdan, vjerujući u dobar ishod, a drugi uzdrman, nesiguran, preispitivački nastrojen, kao da mu jednostavno taj unutrašnji kvalitet nije potpuno poznat, kao da nije sa samim sobom konektovan?

Pitalo me je, u zadnjem periodu, zašto mi to treba da se “mučim” i skidam slojeve čak i sa osjećaja ulazeći preduboko, uvodeći možda i nestabilnost, pa i bol, naravno da je bol propratna simptomatika. Iskreno, bila sam začuđena tim pitanjem. Onda sam razmatrala da li sam začuđena zato što me to pita baš ta osoba ili sam začuđena samim pitanjem. I naravno da sam začuđena samim pitanjem jer je ono i pitanje jasnoće same naše egzistencije. Na šta se to oslanjam kada se sve drugo izgubi, kada svijet, u nekoj fantazijskoj viziji, krene da se kruni, kao da stojiš na komadiću materije, jedino možda preostalom, dok se sve oko tebe urušava i samo je pitanje časa kada će se to desiti i sa ovim komadićem pod tobom. Šta će te onda čuvati? Zbog čega ćeš ostati i znati da si to ti?

Ne znam zašto je naše društvo tako oblikovano da ova pitanja nisu dio obavezne kulture. To su pitanja duhovne kulture koja prevazilaze okvire religijskog i puke dogme, pa bi diskusija o njima, vježbanje u njima i samo saznanje da to može biti dio svakodnevne rutine trebala biti dostupna i otvorena za sve, bez obzira na pripadnost ovoj ili onoj školi mišljenja.
Čini mi se da kineska kultura, jedino ona, i dalje kolektivnije radi, kako je to bilo hiljadama godina, na ovim pitanjima. Možda zato taj oblik ljudske kulture spoljni teoretičari-posmatrači smještaju u okvir sociološke simptomatike zajednice mrava, naravno preuprošćeno, a na nekom nivou, u jednoj liniji tumačenja, i uvredljivo.
Ipak, kada se mravi kreću, gledajući iz naše perspektive, perspektive čovjeka, indivudualca po zapadnoj školi mišljenja, ipak je to više tok nego što je puko raspršeno hodanje na nekim malim, krhkim nožicama. U tom toku postoji neka unutrašnja komunikacija, tako snažna, toliko primarna, da jednostavno mora govoriti o tome da su mravi isto, a ponovo i pomalo različito, kao voda.

Pročitala sam ovo pismo neposredno nakon što je nastalo, što mi je negdje i obaveza zbog slovnih ispravki koje bi mogle unositi zabunu.
Tok je jednostavno prekinut, kao da je kraj određen prema količini raspoloživog vremena, a ne organskom zaokruživanju cjeline. Valjda to i jeste priroda svakog pisma.

vasionka
vasionka

...loyal...liar, big time...brutal...again brutal...love all kids, especially those with autistic disorder...love music, that mathematics of all the worlds...again loooooooove music...read, read and read even more...love to write...loooove to write poems&songs...tales...more tales...manicure nails, no, no, never...love to seek, seek big time...explore...love God...again love God, that greatest freak of all the times... odd fellow...love major guy in the underworld...love equinox...indeed love equinox...mmmmmmm, love blood, that knowledge thing...don't know how to love...love myself mostly and ouuuuuuuuuuuuuuu...love freaks...again love freaks...all freaks...hate to share bed with anyone but one...love one grandmother and her son...her son...her dead son...love men...mmmmmmmm, love men with attitude...love men with attitude again...love gracefully women...mmmmmm, muses...adore troubadour...love night...again love night...love light...hate order...hate paper money...love symbols...adore symbols...love frustration...love hard lesson...tatoo...mmmmmmmm, haaaaaard lesson...

Articles: 1466

11 0 komentara

  1. Pratim neku surferku iz San Dijega, befrendale se kad sam tamo bila… ono žena živi od tog, snima, pa je sad plaćaju TikTokovi i ti neki koji prave bordove i odjeću za tako nešto samo da se snima… navermind, nije tema, nego me ponijelo…

    … objavi neki dan: šta ako život nikad nije ni trebalo razumjeti, nego naprosto osjetiti?

    I tu stadoh, kontam, samo gubimo vrijeme na razumijevanje pored svih čula koje nam omogućavaju uživanje u životu.

    • U suštini je to veoma prosto i elegantno pitanje, djeluje kao istina.
      No, istina je i naredni nivo koji uopšte ne mora svako odabrati – osjeća se uzbuđenje kada se ulazi u prostor (vježbu) razumijevanja onoga što nosi prefiks unaprijed nerazumljivog.

      I jedan i drugi nivo su ok., sve dok se osjeća☺️

  2. I ja rađe čitam dnevnike, nego romane, iz istog razloga.
    Čitajući pismo, artikulirala sam šta me muči posljednjih nekoliko godina: uopće nemam konekciju sa sobom, nemam pojma šta bi ostalo do mene u ovom tvom urušavanju svijeta.

    • Ma, to sam rano shvatila, negdje još kod Dostojevskog sa izbijanjem rata (‘93., ‘94.); dok su svima smetali oni njegovi obimni opisi, meni je baš to bilo najzanimljivije i najljepše, jer bi tu tok bivao neprekinut i prilično slobodan.

      Ja sam tako nešto imala sa 16 i po godina starosti; prava, teška, knjiška egizistencijalna kriza. Pomalo sam bila i gurnuta u nju, život ne mazi.

      Ma, to je samo pitanje vremena Ena. Vidjela sam i kod Undine i kod tebe razgovor o astrologiji. Kod mene su i znak i podznak u jarcu, moguće da je zato prostije.
      Kod nestalnijih elemenata (ako ih imaš takvih, a uvijek su prisutni) je suptilnije, zapetljanije, ponekad i tajnovitije, ali uvijek postoji.

      Najbolja poruka iz moje pozicije bilo bi vrijeme. Ili se trudom, u ovom slučaju nekom unutrašnjom vježbom, izgradi ili prosto samo dođe. Kao da neminovno sve samo dolazi.

      A da baš potpuno nemaš konekciju sa sobom… pa, iskreno, ne vjerujem ti tu. Možda si, prosto, to olako rekla.

  3. “Projekcije su, izgleda, tako snažna stvar zbog generalne nesigurnosti strukture onoga što u sebi istražujemo. Ni u jednome trenutku zapravo nisi siguran kakav si zapravo. No, ima nešto u što možemo biti i više nego empirijski sigurni. Osjećaj. Kakav je osjećaj? Kako se osjećamo kada smo tu?”
    otpuhnula me ova rečenica… nastavljam da čitam, pa komentarišem dalje

    • I kod mene su projekcije jake, ne samo kod vas Škorpijica (evo da nastavim ovu laičko astrološku iz priče sa Enom). Strah, strah je ludilo, mislim da se najjače ispoljava tu. Ali ima nešto jače i od toga – ljubav, ljubav u opštem smislu, a i u pojedinačnom, naravno. Znam, znam, zbog toga si me indirektno i pohvalila i kritikovala onda kada smo razgovarale o vrlinama koje su ujedno i mane.

      Jarci, ne znam za druge zemljane znakove… pa, i nismo baš sigurni u istinitost naše intuicije, ono, da nam je to prirodan položaj. Kod vas, Škorpija, to izgleda jeste prirodan položaj. A fol je što je intuiciju poteško razdvojiti od primarnih impulsa kao što je strah. Strah, npr., od nepoznatog, kao okvir u koji mnogo toga može stati, mnogo različitih nijansi.

    • Volim što sve razmatramo kroz okvire natalnih karti, ali i jeste jednostavno kad nas je malo. Da uzmemo svakoga kao po jedan arhetip svoje grupe, stvorili bi neke stereotipe prema nekoj grupi. Ja volim stereotipe vezane za moju primarnu grupu, i moju natalnu kartu (koja je kompleksna, ali ima generacijskih značajki, tako da mogu reci da je stereotip)

      E sad da se vratim na temu, zakačila sam se na ovu recenicu o projekciji jer mislim da većina ljudi projicira od sebe, a ja projiciram prema sebi, znaš da smo već pricale o tome i o identitema? O tome kako je meni lakse gledati sebe kroz druge, a nesto mislim da druge vidim objektivno kako oni sami sebe vide.

  4. Moram ti priznati da sam tokom rata, kad sam mogla čitati, čitala Gričku vješticu. Zatim Zilahyjeve knjige, Moravijine, Borgesa (i tad i danas ponovo, svako malo čitam ponovo Borgesa), sve one komplete što se kupuju za ukras. Čitala sam bilo šta, samo da se izmjestim iz sadašnjosti.
    Baš si sva jarčevska – da napišeš italikom vrijeme i da ukazuješ na gradnju, strukturu. Nadam se da je ovaj Saturn u dobrom položaju.
    To o nestalnosti – moj podznak je Rak, a Mjesec je najveći putnik u astrologiji, kod mene u lošem položaju, zarobljen, ne kreće se. Kao pokvarena ploča.
    Vjeruj da nemam konekciju, ali tražim, više, pipam u mraku, ništa mi se ne čini tačno, istinito.
    Upravu si za unutrašnju vježbu, to od ove godine prakticiram.

    • Uh, Borhes, i ja ga baš volim🤗

      Čitala sam bilo šta, samo da se izmjestim iz sadašnjosti – isto, isto, valjda zato na nekom nivou i služi. Ovamo samoterapijsko čitanje, onamo samoterapijsko pisanje. Princip je gotovo isti.

      Pa, slušala sam puno o tome gdje mi je šta, uživala u tome, ali slabo popamtila. Nisam dobila odgovor na to zašto mi je rano djetinjstvo bilo tako teško, a sada znam – kada sam to preživjela (možda ne i potpuno metaforički rečeno), preživjeću sve.
      Trebalo bi da mi jeste u dobrom položaju jer sam prilično zadovoljna i ispunjena. Ma, mi Jarčevi, malo nam treba, jednostavno smo jednostavni☺️

      Ali, ima nešto što sam osvijestila u ovom nekom zadnjem periodu, postigla jasnoću tako da to mogu misaono artikulisati, a izgleda da je to, kao saznanje, postojalo unutra znatno duže.
      Brzo ću izvesti tu strukturu (od riječi “veze”, radnja), ali već kada izađe, već je zapravo fluidna. Ne znam kada sam shvatila, u kojem je to času bilo, da sve te misaono-emocionalne strukture nisu rigidna stvar, to uopšte nije prirodan položaj tih elemenata. Više su neka naznaka. Mislim da je u svakoj toj strukturi, ako joj se pristupa iskreno i s pažnjom, ono duboko, kvalitet o kojem sam pisala – isti, ali je sve ostalo podložno fluidu. Teško je to Jarcu bilo naučiti, i nije baš i da je potpuno svršena radnja, ali mi je drago, zadovoljna sam dokle sam stigla.

      Jednom, razmišljajući generalno o astrologiji, izrekla sam nešto za što i danas mislim da je istina i da će ostati istina, a sve to pišem osvrćući se na taj tvoj loši, zarobljenički položaj mjeseca bez kretanja. Astrologija može jako puno, ali jedno nikada ne može – prihvatanje, kako jedinka nešto prihvata, kako preoblikuje u sebi taj svaki input koji se uliva, posebno kod emocionalno izazovnih doživljaja/događaja/stanja. Upravo sam zato vrijeme gore stavila u italic; vrijeme je dobar saveznik tu. Pored posvećenosti koja rađa disciplinu i rutine, ali ovdje one ugodne dok čovjek još nije sasvim siguran da neke samonametnute velike težine ne može podnijeti, vrijeme je jedan od potpornih elemenata unutrašnjih vježbi. Bar je tako u mojoj priči.

  5. Rano djetinjstvo – Mjesec, moguće da je u Škorpiji ili Jarcu, u teškim, pa i dobrim aspektima sa maleficima – Saturnom i Marsom, u lošoj kući – osmoj ili dvanaestoj. Pogotovo ako je noćno rođenje, pošto je prva kuća u Jarcu, Mjesec oštećen ukazuje na to, ako je dnevno, Venera, u Škorpiji ili Djevici, sa maleficima ili u lošoj kući.

    Ali to malo i jednostavno – to mora biti kvalitetno 😊Old money 😊

    Ja nikako da se oslonim na nešto čvrsto – ili nisam dohvatila toliko duboko ili idem u pogrešnom smjeru, mislim da je meni najveći problem iskrenost. Tamo gdje nešto sebi priznam, tamo sam stabilna. U onim poljima gdje sebe lažem, nekad nesvjesno, tu sam slaba. To moje laganje – nikako da se riješim toga, kao da je odbrambeni mehanizam.

    Prihvatanje u astrologiji treba da bude u znaku najbolje planete, one sa najviše dostojanstava, a ne one u kojoj je Sunce ili podznak. Kao kad težiš najboljem dijelu sebe.

  6. Sad vidim ovaj tvoj odgovor Undine. Kako je mene, ove godine, obuzeo strah, kao nikad u životu. Sinoć sam morala izaći iz tramvaja jer je bilo previše ljudi i previše osvijetljeno, uhvatila me je panika. Vratila sam se kući pješice.

Leave a Reply