Uspon filma, uspon fašizma

 

 

 

Nedavno mi je Ivo Goldstein u jednom razgovoru rekao da je, parafraziram, XX stoljeće stoljeće televizije i genocida. U tom trenutku nisam pridala dovoljno pažnje rečenoj izjavi, no danas ću joj na 09. maj, Dan pobjede nad fašizmom, dati pažnje onoliko koliko sam kadra u analizi koja slijedi.

 

Jedan od najboljih saveznika fašizma bila je i jeste propaganda. Propaganda kroz knjižice, manifeste, letke, novine, časopise i, na vrhuncu fašizma, propaganda kroz pokretne slike. U današnje vrijeme, prije svega, fašistička propaganda kroz televiziju i Internet.

 

Prvu pokretnu sliku uspio je dobiti engleski fotograf  Eadweard J. Muybridge 1878. godine u Sjedinjenim Američkim Državama. On je, koristeći 24 kamere, producirao seriju stereoskopskih fotografija galopirajućeg konja.

 

 

[IMG]http://i168.photobucket.com/albums/u196/Sion_Legacy/stereoskopskekonjgalop.jpg[/IMG]

 

 

[IMG]http://i168.photobucket.com/albums/u196/Sion_Legacy/Muybridge_race_horse_animated.gif[/IMG]

 

 

Tridesetsedam godina kasnije, pokretne slike su toliko uznapredovale da su se u SAD-u proizvodili nijemi filmovi epskog trajanja. Među tim filmovima je i prvi duboko rasistički nijemi film režisera Davida Llewelyna Warka Griffitha iz 1915. godine pod nazivom Rođenje nacije (The Birth of a Nation).

 

 

[IMG]http://i168.photobucket.com/albums/u196/Sion_Legacy/rodjenjenacije.jpg[/IMG]

 

 

U Rođenju nacije, filmu koji traje više od tri sata, Afroamerikanci su prikazani kao "…neinteligentni i seksulano agresivni prema bijelim ženama…", a Ku Klux Klan (KKK) je u tom filmu portretisan kao herojska snaga. Interesantno je da je Rođenje nacije prvi film prikazan u vašingtonskoj Bijeloj kući. Navodno je tadašnji predsjednik Sjedinjenih Američkih Država Thomas Woodrow Wilson za taj film rekao da je "…poput pisanja istorije munjom. I ja jedino žalim (Woodrow Wilson, op.) zbog toga što je to sve tako stravično tačno.". (izvor – http://en.wikipedia.org/wiki/The_Birth_of_a_Nation )

 

 

S rasizmom na pokretnim slikama je u Sjedinjenim Američkim Državama počelo, da bi se taj rasizam u kinematografiji Trećeg Rajha uspeo do propagandnih visina otvorene nacističke (uopšteno fašističke) ideologije. Situacija na filmskom platnu vrlo je slična genezi događaja u priči oko nasilne sterilizacije koja je najprije provođena u SAD-u, da bi se kasnije prelila i na Treći Rajh. U tom kontekstu ću citirati dio teksta ranije objavljenog na ovom bloggu (izvor –  http://vasionka.blogger.ba/arhiva/2010/11/28/2634867 ):

 

 

"Britansko tlo je, ipak, bilo nepovoljno za primjenu svih ideja Eugenijskog društva od kojih je najstravičnija zabrana potomstva za osobe rođene sa hendikepom ili oslabljenih mentalnih sposobnosti i to kroz sterilizaciju. Upravo pod uticajem britanskog Eugenijskog društva, u Sjedinjenim Američkim Državama biva osnovano isto društvo koje se, snažnim lobiranjem, izborilo da se na saveznom nivou izglasa zloglasni Zakon o sterilizaciji. Tačan broj osoba koje su nasilnoj sterilizaciji podvrgnute u Sjedinjenim Američkim Državama nikada nije objavljen, ali se zna da je samo 1935. godine sprovedeno čak 22 hiljade sterilizacija. Da li treba dodatno napominjati da je najveći broj ukupno nasilno sterilisanih osoba bio afričkog porijekla?!

Nacistički rasistički ideolog Ernst Heinrich Philipp August Haeckel, pomenut na početku, je, poput Friedricha Nietzschea, intimno u potpunosti odbacivao vrijednost hrišćanske misli prema kojoj se o potrebama bolesnih i slabih treba odnositi sa najvećom pažnjom i brigom. Bio je zagovornik tzv. spartanskog modela koji je podrazumijevao „odstranjivanje“ novorođenčadi sa hendikepom ili izraženijom slabošću, te potpuni izostanak liječenja bolesnih s obzirom da je to u suprotnosti sa „prirodnom selekcijom“ koju je naučno utemeljio Charles Robert Darwin. Ovaj nacistički propagandni poster iz 1936. godine sa kojeg se, u slobodnom prevodu, poručuje Nismo u ovome sami! a odnosi se na prikaz zastava zemalja koje su, poput Trećeg rajha, sprovodile zakone o nasilnoj sterilizaciji, dovoljno govori o zloslutnoj potrebi kolektiviteta i moćnih pojedinaca u njima da se ‘čiste u superiornosti’."

Nisam razgovarala, zapravo žučno diskutovala, sa jednim znalcem i profesionalcem u oblasti pokretnih slika a koji se nije trudio čak ni prikriti ‘profesionalno’, ‘striktno umjetničko’ oduševljenje epikom nacističkih propagandnih filmova. Treći Rajh i kinematografija imali su neku posebnu, zlokobnu ljubav.

[IMG]http://i168.photobucket.com/albums/u196/Sion_Legacy/Hitler_und_Goebbels_bei_der_UFA.jpg[/IMG]

Hitler, Goebbels i drugi gledaju realizaciju snimanja u ruskom gradu Ufi 1935. godine

"Interes koji su Adolf Hitler i njegov ministar propagande Joseph Goebbels pokazivali za film nije bio rezultat samo lične fascinacije. Instrumentalizaciju filma u propagandne svrhe planirala je Nacionalsocijalistička njemačka radnička partija (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei) još 1930. godine kada je, kao prvi korak, partija osnovala odjel za film." (izvor – http://en.wikipedia.org/wiki/Nazism_and_cinema )

Jedan od najpoznatijih primjera propagande (veličajući ideologiju koja će rezultirati najmasovnijim ljudskim žrtvama u istoriji čovječanstva i najstravičnijim zločinima, prije svega zločinom holokausta) u ukupnoj filmskoj istoriji je film Trijumf volje (Triumph des Willens) iz 1935. godine.

[IMG]http://i168.photobucket.com/albums/u196/Sion_Legacy/Trijumfvolje.jpg[/IMG]

Film Trijumf volje je zapravo hronika Kongresa nacističke partije 1934. godine u Nürnbergu na kojem je učestvovalo preko 700 000 ljudi koji su dali podršku nacizmu. Film sadrži dijelove govora različitih nacističkih lidera, uključujući više dijelova govora Adolfa Hitlera. Hitler je zapravo naručilac ovog filma i njegov neslužbeni izvršni producent. Hitlerovo ime se čak pojavljuje u uvodnoj špici filma. 

 

(Triumph of the Will is a filmed record of the 1934 Nazi Party Convention, in Nuremberg. No, it is more than just a record: it is an exultation of Adolf Hitler, who from the moment his plane descends from Valhalla-like clouds is visually characterized as a God on Earth. The "Jewish question" is disposed of with a few fleeting closeups; filmmaker Leni Riefenstahl prefers to concentrate on cheering crowds, precision marching, military bands, and Hitler's climactic speech, all orchestrated, choreographed and illuminated on a scale that makes Griffith and DeMille look like poverty-row directors. It has been alleged that the climactic rally, "spontaneous" Sieg-Heils and all, was pre-planned according to Riefenstahl's specifications, the better to take full advantage of its cinematic potential. Allegedly, propaganda minister Joseph Goebbels resented the presence and intrusion of a woman director, but finally had to admit that her images, achieved through the use of 30 cameras and 120 assistants, were worth a thousand speeches. Possibly the most powerful propaganda film ever made, Triumph of the Will is also, in retrospect, one of the most horrifying.)

 

 

Neko će reći da dok ima ljudi biće i fašizma, fašističkih ideja. Ja ću reći da dok ima medija za masovnu razmjenu informacija i komunikaciju biće i fašizma kao ideologije s njenim stravičnim rezultatima. Nažalost.

Tačno, fašizam je danas svuda oko nas. U komentarima na tekst o proslavljanju Đurđevdana od strane romske populacije na portalu sarajevo-x.com, u razgovoru između dva čovjeka u javnom prevozu, u negiranju genocida od strane Milorada Dodika, u snimljenom defileu četnika po Višegradu, u grafitima na zidovima bilo kojeg bosanskohercegovačkog grada…

 

 

Zašto je pojedinačna ljudska svijest, a posebno ona kolektivna podgrijana odobravanjem mase oko nas, tako krhka i ništavna pred moćima propagande, ma koliko ona naoko inteligentna, uslovno rečeno raskošna i sofisticirana u ideološkim porukama bila?

Bazično, zašto imamo potrebu biti drugačiji, ali drugačiji na način ‘bolji’ – ‘bolji’ naslijeđem i krvlju, ‘bolji’ rasno, ‘bolji’ religijski, ‘bolji’ nacionalno, ‘bolji’ etnički, ‘bolji’ imovno i ekonomski, ‘bolji’ kulturološki…?

 

 

Nisu bolji oni koji misle da trebaju nestati svi ili neki drugačiji. Nisu bolji oni koji govore da trebaju nestati svi ili neki drugačiji. Nisu bolji oni koji ubiju sve ili neke drugačije. Bili ili ne svjesni onoga što misle, govore i rade, svi oni su jednostavno ZLI! Da je ultimativno po njihovom ili da po njihovom ikad bude, nijednog čovjeka više na kugli zemaljskoj bilo ne bi. Jer, svi su, baš svi su ljudi različiti. 

 

P.S. Ko ne vjeruje, neka konsultuje svoj otisak prsta;-)

 

 

 

 

vasionka
vasionka

...loyal...liar, big time...brutal...again brutal...love all kids, especially those with autistic disorder...love music, that mathematics of all the worlds...again loooooooove music...read, read and read even more...love to write...loooove to write poems&songs...tales...more tales...manicure nails, no, no, never...love to seek, seek big time...explore...love God...again love God, that greatest freak of all the times... odd fellow...love major guy in the underworld...love equinox...indeed love equinox...mmmmmmm, love blood, that knowledge thing...don't know how to love...love myself mostly and ouuuuuuuuuuuuuuu...love freaks...again love freaks...all freaks...hate to share bed with anyone but one...love one grandmother and her son...her son...her dead son...love men...mmmmmmmm, love men with attitude...love men with attitude again...love gracefully women...mmmmmm, muses...adore troubadour...love night...again love night...love light...hate order...hate paper money...love symbols...adore symbols...love frustration...love hard lesson...tatoo...mmmmmmmm, haaaaaard lesson...

Articles: 1278

2 0 komentara

Leave a Reply