Pojmovnik savremene umjetnosti:
Iznova otkrivena Nietzscheova najava smrti “apsolutnog subjekta” (stajališta apsolutne istine) označila je istodobno pojavu “razbijenog subjekta” (stajališta radikalnog relativizma: nema jedne jedine istine, istine “po sebi”, nego samo više istina, odnosno “interpretacija”). Mnogostruki se subjekt, otvoren prema drugosti, oslobodio prinude objektivnosti, koja na kraju krajeva i samu sebe poima tek u odnosu na teorijsku konstrukciju koju je stvorio subjekt modernog prosvjetiteljstva. Time je signalizirao proces višestrukog preokreta i napuštanja jedinstvenosti racionalizma te njegovog scijentizma i označio prijelaz prema mnoštvu konkretnih paradigmi (pa i paradigmi racionalnosti), odnosno pluralizmu jezika, modela i postupaka.

No, raspadanje jedinstva i cjeline znanja u kasnom modernizmu postavlja pitanje o odlikama i statusu današnjeg znanja, o novim tehnologijama koje dolaze i utječu na njegovu internu specifičnost i vanjske zahtjeve. Dok je moderno znanje imalo formu jedinstva na temelju vodeće ideje koja ga legitimira, suvremenu situaciju, naprotiv, odlikuje popuštanje stege jedinstva, ne samo “gubitak središta” nego i “razlaganje cjeline”, kada je “totalitet kao takav postao neupotrebljiv, pa je tako došlo do oslobađanja dijelova”, fragmentacije kao preduvjeta pojave postmodernog pluralizma.

No, to ne znači da se čežnja za izgubljenom cjelinom i središtem znanja lako prekidala, jer ona još uvijek tinja u okoštalom idealu pozitivnog, “objektivnog” znanja nasuprot onom “interpretativnom”. Od predstavnika generacije bečkog kruga (Robert Musil, Karl Kraus, Adolf Loos, Hcnnann Broch, Max Dvorak, Hans Sedlmayr, Ludvig Wittgenstein itd..) na prekretnici 19. i početkom 20. stoljeća koji su držali do nostalgične perspektive jedinstva, jedino Wittgenstein nije završio u pozitivizmu koji je razvila “bečka škola” (i Bečka škola povijesti umjetnosti), jer je svojim istraživanjem “jezičnih igara naznačio perspektivu (i poststrukturalističku) kraja 20. stoljeća s kojom ima posla suvremeni svijet, a posebno njegove pojmovne i interpretativne strategije.

D483-CE0-F-2-A31-45-B0-A604-7-FA28946-EF66

Default image
vasionka

...loyal...liar, big time...brutal...again brutal...love all kids, especially those with autistic disorder...love music, that mathematics of all the worlds...again loooooooove music...read, read and read even more...love to write...loooove to write poems&songs...tales...more tales...manicure nails, no, no, never...love to seek, seek big time...explore...love God...again love God, that greatest freak of all the times... odd fellow...love major guy in the underworld...love equinox...indeed love equinox...mmmmmmm, love blood, that knowledge thing...don't know how to love...love myself mostly and ouuuuuuuuuuuuuuu...love freaks...again love freaks...all freaks...hate to share bed with anyone but one...love one grandmother and her son...her son...her dead son...love men...mmmmmmmm, love men with attitude...love men with attitude again...love gracefully women...mmmmmm, muses...adore troubadour...love night...again love night...love light...hate order...hate paper money...love symbols...adore symbols...love frustration...love hard lesson...tatoo...mmmmmmmm, haaaaaard lesson...

Articles: 1099

8 0 komentara

Leave a Reply

  1. Pa bilo je americi ne znam koji state, mekdonalds je davao besplatne cheezburgere i happy meal ko god uzme vakcinu, mislim da je isto bilo na poklon dobijes earbuds.Mekdonaldsu u sluzbi vodjenja brige o vasem zdravlju 🤣 Sto se tice postmodernizma, doslo je vrijeme dekonstrukcija i potpunog razbijanja subjekta i metanarativa gdje se nista ne nudi kao solucija i vise postaje neproduktivno to dekonstruisanje.